“HIZLI ARAMA İÇİN ETİKETLER”

Animatik Sentetik 2

‘Animasyon diğer dallardan değişiktir. Dili, karikatürün dilidir. Bizim en zor işimiz çizgi filmin insanlar ve hayvanlar için doğal olmadığı halde doğal gözüken anatomisini geliştirmekti. Animasyon, dünyanın her yerindeki her yaştan insana hikaye anlatımı ve görsel eğlencesiyle zevk ve bilgi verebilecek bir araçtır.’
Yukarıdaki söz animasyonun babası Walt Disney’e ait. Klasik animasyonun yaratıcılarından ve bu yüzyılın en fazla karakter çıkaran tasarımcılarından olan Walt Disney yaşasaydı, ikibinli yılların bu dönemindeki, animasyon, motion-graphics, 3D vs. örnekleri hakkında neler düşünürdü acaba? Teknolojinin belki de bir zaman sonra ‘el’i öldürebileceğini varsayarsak, şimdinin animatik örneklerini beğenmeyebilir ya da kendisi de bu yönde bir çalışma yapmak isteyebilirdi. Reklam animasyonlarında kullanılan teknik ve yaklaşım Disney’den farklı olsa da özünde beslendiği malzeme elbette ki klasik animasyon olmuştur.
Dünkü yazının devamı sayılabilecek bu bölümde, son dönemde yarattıkları animatik dünyalarla seyircileri kendilerine hayran bırakan, birçok ödüllü işin yapım şirketlerine bir göz atacağız.

PSYOP
Wieden + Kennedy, Amsterdam’ın 2006 Epica d’OR alan Coca Cola filmi ‘Mutluluk Fabrikası’nın yaratıcı Psyop, animasyon alanında yaptığı çalışmalarla son yılların en başarılı ve ödüllü prodüksiyon şirketlerinden biri oldu. Altı senede portfolyosuna Adidas, Coca Cola, Honda, MTV, Nike vs. gibi büyük markalar ekleyen Psyop, ‘İkna+Değişim+Etki’ kavramlarını hayata geçirerek birbirinden müthiş filmlere imza attı. Adını zihin kontrolü için kullanılan askeri bir jargondan alan New York kökenli animasyon stüdyosu Psyop, TV reklamları aracılığıyla tüketici isteklerini şu kısa ilkeleri kullanarak yönetiyor: İkna, değişim, etki… 2000 yılında bir yemek sırasında bir grup arkadaşın kurduğu Psyop’un beş yaratıcı ortağı var: Marco Spier, Eben Mears, Marie Hyon, Kylie Matulick ve Todd Mueller.
Psyop, Lugz için inanılmaz gerçekci b-boy’ları (hiphop kültüründe breakdance yapan kişiye veriler lakap) ve Merrell (outdoor ve spor sonrası için ayakkabı ve özel çantalar tasarlayan bir şirket) için kentli, şablon (stencil) tasarladıktan sonra reklamcılığın belirli kalıplarının içerisinde kalıp kalmamak konusunda pek şüpheleri veya dertleri kalmamıştı* çünkü şu anda zaten yayınlanan en iyi işlerden bazılarını tasarladılar ve seyircide inanılmaz bir etki bıraktılar. Ama esas önemli olan ve seyirciyi şaşırtan Psyop’un reklam dışındaki kişisel işleri. İşte bunlar kesinlikle izlenmeye değer eserler.’
‘Müşteriler bizden, halkı bir şekilde etkilememizi istiyor ve biz de bunu gayet açık anlıyoruz.’ diyen Psyop’tan Todd Mueller yaptıkları işlerde de bu etkiyi net bir şekilde ortaya koyuyorlar. Etki o kadar büyük ki geçtiğimiz günlerde yayına giren Akbank’ın Neo adlı kredi kartına çektiği yeni reklam filminde bunu görmek mümkün. Her ne kadar ortada iki farklı ürün olsa da, yaklaşım benzerliği kesinlikle dikkat çekici. Ama yine de Psyop’un yarattığı dünya Mueller’in dediği gibi herkesi etkileyen müthiş bir iş olmuş.
Reklamcılığın anadili ile politikanın ironisini birbirine karıştırmak amacıyla; Psyop, Chomsky tarzı politikayı, çocukları cezbedicek tarzda animasyonla cilalıyor.**

BUF
Paris ve Los Angeles’ta faaliyet gösteren BUF 1980’lerin ortalarından günümüze dünyanın en iyi görsel efekt stüdyolarından biri haline gelmiştir. ‘Like A Rolling Stone’ video klibiyle bir ilki gerçekleştiren Michel Gondry ‘kurşun zamanı’ efektini BUF’la birlikte yöneterek Matrix filmiyle birlikte efekt alanında bir devrime imza attı.
Avrupa’nın en iyi görsel efekt ve animasyon firmalarının başında gelen BUF’un son dönem başarılı çalışmalarından biri ise Ariston için yaptıkları Ariston Aqualtis reklam filmi oldu. Çamaşır makinesinin içini okyanus, çamaşırları ise okyanusta yaşayan canlılar olarak stilize eden BUF, Leo Burnett, İtalya’yla birlikte gerçekleştirdiği bu çalışmasıyla Cannes Lions 2006’da Altın Aslan ödülünü kazandı.
Reklam filmi ve video kliplerin dışında uzun metraj sinema projelerinde de görsel efekt desteği veren BUF, son olarak Luc Besson’la birlikte, yönetmenin çocukları için yazdığı kitap dizisinin ilk kitabı olan Arthur ve Minimoylar filmini hayata geçirdi.

Hornet Inc.
‘Hornet büyük yetenekleri bulmaya, geliştirmeye ve desteklemeye odaklanan bir prodüksiyon şirketi. Şirket, çesitli endüstrilerde sıradışı yaratıcı vizyona sahip insanlar arıyor. Bu yönetmen-güdümlü yaklaşımın sonucu olarak da Hornet, çalıştığı yönetmenlerden yetenekli ve her biri birbirinden farklı yaratıcı bir takım oluşturdu. Bünyesindeki yönetmenler, kendilerine özgü üslupları ve vizyonlarıyla katkı sağlıyorlar. Müşteriler için bu, kendilerinin “markalandırma ” ihtiyaçlarına uyan, tutarlı bir şekilde taze, yenilikçi işler demek…’
Kendilerini böyle tanımlayan şirketin internet sitesinde yönetmenlerin biyografilerini ve işlerini görmek mümkün. Şirketin çalıştığı reklam ajanslarında bazıları ise BBDO, Arnold Worldwide, DDB, C+P Bogusky, McCann Erickson, Mother gibi büyük networkler. Ayrıca şirket bünyesinde çalışan Jason Archer ve Paul Beck, Richard Linklater’ın yönetmenliğini yaptığı Philip K. Dick’in romanından uyarlanan 2005 yapımı ‘A Scanner Darkly’ filminin animasyonlarını başında bulunan iki başarılı animasyon tasarımcısı. ‘Rotoscope’ adı verilen farklı bir teknikle yapılan film aslında ilk değil. Yine ayn

Founder of Elma+Alt+Shift, Creative Partner at Madam Martha UK, Blogger, Painter