Birkaç hafta önce burada da yayınladığım Hezarfen adlı 3D kısa animasyonuyla kendisinden söz ettiren Tolga Arı‘yla (işlerinin yoğunluğu dolayısıyla) kısa bir röportaj yapma fırsatını buldum.
Ayrıca yazının devamında portfolyosuna ait başka işleri de görebilirsiniz.
Because of his work load density, I had a chance to made a short interview with Tolga Arı who made a distinguished name for oneself about his latest 3D animation Hezarfen that I published here a few weeks ago. In addition to this you can also find some of his other works belongs to his portfolio after the jump. Klasik bir soruyla başlayalım. Tolga Arı kimdir?
1986 yılında Eskişehir’de doğdum. İstanbul’da Pierre Loti Lisesi’ni bitirdikten sonra Fransa’nın Arles kentindeki Supinfocom’da 3D animasyon okudum. Şu an İngiltere’de Double Negative’de çalışıyorum. Ailem İstanbul’da oturuyor. Let’s start with a classic question. Who is Tolga Arı? I was born in Eskişehir in 1986. After graduating from Pierre Loti High School in Istanbul, I studied about 3D animation at Supinfocom in Arles, France. Now, I am working at Double Negative in England. My parents live at İstanbul.
Animasyona karşı olan ilgin ne zaman ve nasıl başladı?
Tüm yaşıtlarım gibi ben de TV’de ya da sinemada izlediğimiz Pixar filmleriyle büyüdüm. Sanırım bu filmlerden çok etkilendim ve okul seçimimi de buna göre yaptım.
When and how did animation start as your interest? I was grown up watching Pixar movies on tv or in cinema such as all peers. I guess I had impressed by those movies, that’s why I made my school choise according to this interest.
Supinfocom’da dijital yönetmenlik bölümünde master yaptın. Okuldan ve oradaki eğitiminden biraz bahseder misin?
Fransa’da 3D konusunda dünyaca ünlü iki okul bulunuyor. Bunlardan biri Gobelins diğeri de Supinfocom. Okula sınavla giriliyor ve eğitim 5 yıl sürüyor. Okul çok disiplinli. Sınıfta kalma yok. Eğer yıl sonunda ortalamanız 20 üzerinden 12 değilse okuldan atılıyorsunuz. Son sınıf hariç 4 yıl boyunca atılma riski olduğu için iyi çalışmak gerekiyor. Belki de okulun başarılı olması bu katı kurallarla yönetilmesi. Ancak Supinfocom’u bitiren herkesin bu sektörde kolayca iş bulmasının nedeni budur diye düşünüyorum.
You get a master degree about digital directing at Supinfocom. Could you please make a mention of the school and the education there? There are two famous school about 3D in France. One of it is Gobelins the other one is Supinfocom. You have to have an examination to get in the school and the education is for 5 years. The school is well-disiplined. There is no failing the class. If your final degree is under 12 -top degree is 20- you are expelled from the school. There is a risk for 4 years about expelling of the school, in last year there is no risk about that, that’s why you have to study real hard. Maybe the reason of this school’s success is being administered with those hard conditions. On the other hand the reason of finding job easily fort he people who graduated from Suinfocom is this.
2008’de Anima’da, Fransa’daki Studio Hari’nin ‘Leon’ adlı 3D animasyon serisinde de fx bölümünde çalışmışsın. Şu anda da İngiltere’desin. Sonrasında ne yapmayı düşünüyorsun?
2008 yılında staj için geldiğim Anima’da Beko projesinde Emre Gören’le birlikte çalışmıştık. Benim için çok iyi bir tecrübe olmuştu. Şu an Londra’da Double Negative’de çalışıyorum. Okulu bitirdikten sonra, yurtdışında birkaç yıl çalışarak kendimi daha iyi geliştirmek istiyorum. Sonra da Türkiye’ye dönmeyi düşünüyorum. In 2008, you worked for Anima, fx department of Studio Hari’s ‘Leon’ 3D animaton serial in France. Now you are in UK. What’s next?
At Anima that I came for internship in 2008 Emre Gören and I worked together for Beko’s project. It was a wonderful experience for me. Now I work for Double Negative in London. After I will graduate I want to improve myself working abroad for a few years. After that I’m thinking about going back to Turkey.
Birkaç hafta önce Vimeo’da paylaştığın Hezarfen animasyonu büyük ilgi gördü. Filminin birçok insana bu kadar kısa sürede ulaşacağını düşünüyor muydun?
Açıkçası filmin 3D dünyasında konuşulacağını biliyordum ama bu kadar ilgi görebileceğini tahmin etmiyordum. Sanıyorum Hezarfen’in bizim kültürümüzün bir parçası olması Türkiye’de filme olan ilgiyi artırdı.
3D animation Hezarfen that you published on Vimeo attracted great attention. Have you ever think that this movie will achieve lots of people in a short time like this? I was obviously thinking that this movie will be talked by 3D world but I didn’t guess this great attention. Hezarfen is the part of our culture, because of that the attention increased in Turkey. Hezarfen’den sonra Dreamworks’ten teklif aldığına dair haberler çıktı bugün birkaç haber portalında. Japonya ve Belçika’daki bazı kurumların filmi satın aldığı söyleniyor. Türkiye’den ilgi ne boyutta?
Okul bitirme jürisinin içinde Dreamworks de vardı. Onlar da filmi çok beğendiler ve daha sonra da bir görüşmemiz oldu. Ancak ben ve ekipteki arkadaşlar daha ziyade Avrupa’da kalmak istiyorduk. Fransa, Belçika ve Japonya’da TV kanalları filmin gösterim haklarını aldılar. Film, Türkiye’de de büyük ilgi görüyor. After Hezarfen there was some news about recieving tender from Dreamworks, on some news portal. It is reported that some Japanese and Belgian corporations bought Hezarfen. What about Turkey and Turkish corporations? Dreamworks was in the jury of school ending. They liked the movie very much and after that we had a meeting. However my team-mates and I wanted to stay in Europe. France, Belgium and Japan copyrighted the movie. There is a great attention in Turkey.
Birçok insanın aklında şu soru var: Hezarfen’in uzun metrajı olacak mı?
Maalesef hayır. Hezarfen bizim okul bitirme projemizdi. Böyle uzun metrajlı bir film yapmak sizin de bildiğiniz gibi çok büyük organizasyon ve bütçe gerektiriyor. Zaten, birlikte çalıştığım arkadaşlarım şu an dünyanın değişik yerlerinde çalışıyor.
Most of the people have a question: will you make Hezarfen’s motion picture? Unfortunately, no. Hezarfen was our school ending project. As you know making this kind of full-length film needs a very big organisation, team and budget. Now my team-mates work in different countries, already.